4 praktické tipy, jak zvládnout tvorbu nového webu na jedničku

26. 7. 2023
Autor: Ivanna Čech

„Kdo chce nový web, musí se připravit na hromadu práce a spolupráce. Jak uvnitř týmu, tak mimo něj. Bez toho to nepůjde,“ říká náš pink lídr Jakub Michl. A ví, o čem mluví. Webové stránky tvoříme už skoro 16 let. Za tu dobu jsme ověřili v praxi, co pro klienty funguje, a co vůbec. 

V tomto článku nenajdete rady typu co dát na homepage nebo jak poskládat strukturu, aby se zákazník na webu neztratil. Místo toho vám odhalíme několik osvědčených praktik, které nám a našim klientům pomohly vytvořit skvělé weby. Tedy takové, které dosáhly úspěchu v prestižní soutěži WebTop100.

#1 Nabriefujte dobře svého budoucího dodavatele

Brief (= zadání) je zkratkou k porozumění oblasti, kterou má dodavatel prozkoumat. Pomáhá externistovi lépe pochopit váš byznys a eliminuje množství obecných otázek během úvodního workshopu. Před tím, než se ale s vyhrnutými rukávy pustíte do sestavení briefu, myslete na následující:

  • Brief není kompilát copy and paste. Firemní propagační materiály jsou dobrým zdrojem informací o společnosti. Ve většině případů však vznikly před x měsíci a často neodráží to, kam firma směřuje v následujícím období. Dívají se zpět, nikoliv dopředu. Doporučujeme proto nevkládat do briefu celé pasáže z brožur sloužících k externí komunikaci. 
  • Nezačínejte s briefem, pokud nemáte jasný cíl. Definujte, jaká je nejdůležitější priorita letos a kde má být vaše firma nebo organizace za pět let. Popište, jaké jsou faktory a důvody takového cíle. Proč zrovna teď?
  • Při psaní briefu myslete na konkrétního člověka. Zákazník, dokonce z B2B prostředí, je také lidská bytost s potřebami a emocemi. Položte si otázku: „Fungovalo by to na něj? Zajímalo by ho to?“.
  • Náš modelový brief si můžete stáhnout tady. Když začnete s tvorbou briefu, může vám to přijít jako nudné vyplňování seznamu. Opak je pravdou. Berte v potaz širší kontext. Propojte byznys, konkurenci, potřeby koncových uživatelů a hlavní sdělení. 
  • Vyspěte se na brief. :) Neposílejte ho ihned po sepsání.

#2 Nehledejte dodavatele, ale parťáka

Ještě před samotným startem projektu si ujasněte, jestli nejlepší volbou pro vás bude spolupracovat se zkušeným freelancerem, menším studiem, nebo agenturou. Všechny tři typy dodavatelů budou schopny doručit web podle vašeho zadání. Nikdo však nedodá zakázku takzvaně „bezúdržbově“ bez vaší participace. Lišit se bude pouze její míra. 

Pokud se rozhodnete pro spolupráci s agenturou, budete komunikovat pouze s jedním styčným důstojníkem, který informace od vás předá dál do týmu. Výhodou tak je, že nebudete muset stejnou informaci vysvětlovat několikrát dalším specialistům. Dále pomůže:

  • V rámci interního týmu určete vlastníka projektu, který bude mít na starosti komunikaci s externím dodavatelem včetně formálních náležitostí spolupráce.
  • Pošlete brief hned několika dodavatelům. Domluvte osobní schůzky s každým osloveným zvlášť. Spolupráce jde líp, pokud zafunguje chemie mezi týmy.
  • Berte v úvahu, že i výběr dodavatele webového řešení je časově náročný proces, proto doporučujeme neoslovovat více než čtyři firmy najednou
  • Spuštěním webu práce na něm nekončí. Zjistěte si, jestli je dodavatel webového řešení schopen po jeho spuštění poskytnout rychlý a dlouhodobý servis.
  • Nehledejte dodavatele, ale parťáka, který se nepustí do práce, aniž by si ujasnil zadání, které jste pracně dávali dohromady. Hledejte průvodce, který bude mít otázky a neodkývne každý nápad.
Doporučujeme
Podcast: Jak vybrat dodavatele webu a jak jej správně zadat?

Podcast: Jak vybrat dodavatele webu a jak jej správně zadat?

Číst více

 

#3 Důkladně připravte svůj tým 

Zkušený account manager vám dokáže být dobrým parťákem a celým procesem vás provede. Pokud ale chcete minimalizovat čas, který na projektu nového webu strávíte, hledejte spojence také uvnitř firmy. Žádný tým nevznikne lusknutím prstu, proto doporučujeme: 

  • Dobře promyslete, jaké role přidělíte jednotlivým členům vašeho týmu, jakou problematiku bude kdo řešit a kdo je nejvíce kompetentní se k určitým otázkám vyjadřovat. Dopředu se domluvte na procesu schvalování důležitých částí webu, např. struktury, návrhu rozložení, tvorby textů, grafického návrhu, seznamů referencí, fotografií atd.
  • Projekt webu je sám o sobě časově náročný proces. Sdělte členům svého týmu, kdy přesně bude jejich časová kapacita potřeba. Nebojte se vybookovat čas v jejich kalendářích několik týdnů dopředu. Tak zajistíte, že všichni, koho potřebujete, budou mít čas ve správnou chvíli. 
  • Pozor na činnosti, které vyžadují jeden den práce, ovšem trvat budou dva měsíce. Ze zkušenosti víme, že internímu týmu klienta velmi pomůže, pokud si určí maximální dobu trvání schvalovacích koleček, nebo jak dlouho bude provedení jednotlivých činnosti trvat
  • Významně usnadnit proces pomohou online nástroje pro týmovou spolupráci. Stačí si vybrat takové, na které je tým zvyklý nebo se na nich shodne. V B&M používáme Teamwork, TaskPark, Slack a Miro.

#4 Otestujte nový web

Otestujte použitelnost webu před spuštěním. Takové uživatelské testování pomůže odhalit možná úskalí a vylepšit funkcionality ještě před tím, než web uvidí zákazníci. Čím dřív zjistíte chyby, tím jednodušeji a levněji se dá všechno upravit. 

  • Výběr testerů, příprava konkrétních scénářů, samotné testování a vyhodnocení zabere dost času. Vyplatí se proto tuto činnost svěřit do rukou zkušeného odborníka, ať už inhouse specialisty na UX, budoucího dodavatele, nebo externisty. 
  • Pokud se však rozhodnete zvládnout testování vlastními sílami, nezapomeňte definovat scénáře, které budou testovat různé části vašeho webu. Mějte na paměti, že testování by mělo být zaměřeno na reálné situace, kterým budou uživatelé čelit. Můžete například požádat testovací osoby, aby vyhledaly určitou informaci na webu, provedly nákupní proces nebo vyplnily formulář. Tím získáte cenné poznatky o použitelnosti vašeho webu.
  • Nejlepší způsob, jak získat objektivní zpětnou vazbu, je zapojit skutečné uživatele do testování. Můžete najmout testovací skupinu, nebo se zeptat svých existujících zákazníků, zda by vám pomohli s testováním. Skuteční uživatelé vás upozorní na případná místa k doladění.

Řešíte nový web? Dejme si kafe a určitě něco skvělého vymyslíme :-)

Jo, tohle potřebuji


Sdílejte článek

Tagy

Web

Redesign

Tipy a triky

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informováni o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz