Uvádíme zde přepis celého článku, který vyšel na https://plzensky.denik.cz/pribehy-a-rozhovory/graficka-agentura.html
Jan Beneš a Jakub Michl vedou úspěšnou webovou a grafickou agenturu, mezi jejíž klienty patří např. Skupina ČEZ, Plzeňský Prazdroj, Metlife, BENU, Crosscafe, EP Energy Trading nebo FC Viktoria Plzeň. Začínali jen ve dvou v roce 2005 v malé kanceláři v centru Plzně jako studio, dnes sídlí nedaleko v domě, kde více než dvacetičlenný tým pracuje v několika patrech.
JB: Všechno to začalo na škole, kde jsme se s Jakubem potkávali jako spolužáci v ročníku. V Plzni jsem studoval Fakultu aplikovaných věd a na začátku školy jsem grafiku a weby tvořil pouze pro zábavu. Až později, ve druhém nebo třetím ročníku, jsem si založil živnostenský list a přivydělával si na studentský život. S Jakubem jsme se znali od prvního ročníku, ale teprve až ve čtvrťáku jsme do jednoho výběrového řízení šli společně. Šlo o nové webové stránky pro Škodu transportation. První variantu webdesignu jsem navrh já, Jakub jej následně posunul. Pak to zase nedalo mně a grafiku jsem upravil. Nakonec jsme se dostali až do finálního výběru, kde jsme stáli proti firmě s obratem desítek milionů. Během práce na zakázce jsme zjistili, že se nám dobře spolupracuje a dokážeme se na spoustě profesních věcí v klidu dohodnout. Takže než jsme znali výsledek výběrka pro Škodovku, rozhodli jsme se, že budeme podnikat společně a založíme grafické studio pod značkou Beneš & Michl.
V agentuře Beneš & Michl vedu kreativní tým a jsem zodpovědný za grafickou úroveň všech výstupů. Mám rád minimalistický design a systematičnost, což se projevuje například i v pojmenovávání souborů či vrstev v grafických programech. Jakub funguje jako strategy designér, kdy jeho zkušenosti a znalosti pomáhají naplnit obchodní cíle klientů. Dále pak dbá na všechny aspekty firmy od motivace lidí až po kvalitu realizace jednotlivých zakázek.
Máte recept na to, jak spolu podnikat tak dlouho?
JM: Začátky nebyly jednoduché. Začínali jsme od nuly bez jakékoli investice, ale nás to prostě bavilo. Pronajali jsme si kancelář na Roudné, kde jsme měli pouze vypůjčený stůl a každý svůj počítač. Co nám ale ve společném podnikání pomohlo nejvíce, bylo to, že jsme si už na začátku stanovili několik pravidel, kterými se řídíme dodnes. To je také důvod, proč jsme spolu založili i několik dalších firem a společně nám to stále funguje.
První pravidlem bylo, že do všeho půjdeme společně půl na půl a nebudeme dělat melouchy. Minimálně ne za peníze. Druhým pak, že pokud se jednomu nebo druhému nebude něco líbit, tak si to navzájem řekneme. Díky dodržování těchto pravidel jsme si vybudovali vzájemný respekt a důvěru, což se nám během těch let nespočetněkrát vyplatilo. Upřímnost a důvěra je něco, co nám oběma zrovna lidi z okolí moc nedoporučovali. Oba jsme slýchávali přísloví o dvou kohoutech na jednom dvorku, případně příběh o tom, že to dvěma společníkům nikdy nevyšlo a vždycky se rozešli atp. Nás se to za ty roky ale naštěstí nikdy netýkalo. Navíc, když jsme zažívali těžké chvíle, dokázal jeden z nás toho druhého vždycky podpořit nebo případně zase vrátit nohama na zem. Což se vám, pokud podnikáte sám, prostě nestane.
Jak tedy spolu pracujete?
JB: Kromě pravidel jak spolu fungovat máme naštěstí i podobný pohled na to, jak jednat s klienty, co a jak dodávat, a celkově se ve spoustě věcí shodneme nebo názorově doplňujeme. Stojíme si za svým, protože víme, co děláme. Spoléháme se na dobrou strategii. Od začátku věříme, že díky skvělému designu a funkčnímu řešení naši klienti dosáhnou svých vytyčených cílů. Pokud například klient přijde s tím, že chce reklamní leták, tak se ho jako první neptáme, co na něm má být, ale čeho chce letákem dosáhnout. A pokud mu podle nás leták cíle plnit nebude, navrhneme jiné řešení. Ať už např. online kampaň, nebo jiný formát printové reklamy, který bude lépe zacílený.
JM: Na vše máme definovaný proces. Oba jsme technicky založení a máme rádi vše definované, popsané, zprocesované. Náš proces tvorby založený na design thinking přístupu pomáhá realizovat i ty největší výzvy. I díky tomuto přístupu jsme získali mnoho ocenění na prestižní soutěži Web Top 100. Od začátku vše děláme tak, jako bychom za to měli sami zaplatit. Kvalitu máme na prvním místě a to ovlivňuje naši každodenní činnost. Baví nás tvořit věci poctivě a se zápalem. Tvořit nás prostě baví. A klienty to baví s námi.
Stejně jako procesy máme definovány i jednotlivé služby. Ať už se jedná o „tvorbu webu“, tedy webdesign, nebo „grafický servis“, což je dlouhodobá strategická starost o vizuální identitu, tak mají přesně definované parametry. Díky tomu pak přesně klient ví, co kdy bude, kdo na tom bude dělat, co bude výstupem atp.
Proč jste spojováni s plameňáky, které máte i na svém webu?
JB: Plameňák je naším firemním maskotem. Protože základní firemní barvou je magenta (růžová), chtěli jsme maskota, který bude taky růžový. Jenže růžových zvířat zase tolik není a prasátko se nám nezdálo zrovna nejvhodnější. Plameňák oproti němu je krásné, ušlechtilé zvíře, a tak se stal naší nedílnou součástí právě plameňák. V týmu se to označení natolik vžilo, že o sobě dokonce mluvíme jako o plameňácích. Tedy hlavně když hledáme do týmu nějakého nového plameňáka.
Co je pro Vás v podnikání nejdůležitější?
JM: Mezi nejdůležitější určitě patří skvělý tým. Jsou to lidé, se kterými pracujete a denně se potkáváte. A přiznejme si to, trávíte s nimi možná i více času než s rodinou. Máme dlouhodobě bezvadný tým. Nejen že jsou to profesionálové na své pozici, ale především jsou to skvělí lidé, kteří dokáží spolupracovat, pomáhat si, ale také dokáží vytvořit v kancelářích skvělou náladu. To je základ. Hodně dáme na chemii. Především když hledáme do týmu někoho nového. Za ty roky jsme si i vyzkoušeli, jaké to je, když vám jeden člověk v týmu zásadním způsobem mění náladu podle toho, jakou nohou ráno vstal. Vzdělání nebo škola pro nás nejsou nejdůležitější. Tím jsou pro nás nadšení, zkušenosti a právě vzájemná chemie.
JB: Stejně jako tým je pro nás důležitá i kvalita odvedené práce. To je něco, co nám v růstu především v začátcích hodně pomohlo. Když odvedete skvělou práci, tak se klient vrátí nebo vás minimálně rád doporučí. Máme interní rčení, že „nevypouštíme nic, pod co bychom se nepodepsali“ a pak „raději vůbec, nežli blbě“. Tím se řídíme dlouhodobě a nese to své ovoce. Víme to nejen my, ale ví to i všichni naši kolegové, ať už v grafickém týmu designéry počínaje, vývojáři dev týmu, projektovými manažery, produkčními, obchodníky, nebo back office manažerkou konče.
Co dalšího společně podnikáte?
JM: Jak zde už zaznělo, založili jsme společně i několik dalších firem. Jednou z nich je i Patentoid.cz, portál pro online registraci ochranných známek. Nejsme advokáti, přestože pro nás pracují, takže jsme si mohli dovolit zcela změnit trh registrace ochranných známek. Tak trochu jsme ze služby, kterou běžně řeší advokátní kancelář, udělali eshop. Což se ani Advokátní komoře nelíbilo a několikrát na nás podala TO. Což bylo vždy zamítnuto, protože je vše legální. Jen se některým pohodlným advokátům a patentovým zástupcům nelíbilo, že jsme začali čeřit hladinu jejich klidného rybníčku ochranných známek.
Vedle toho jsme založili agenturu na marketing OneBerg. Tu jsme se rozhodli založit až poté, kdy jsme v Plzni zjistili, že nemáme kam doporučovat naše klienty, kteří si žádali více než jen webové stránky a grafiku. Všechna pravidla fungování z Beneš & Michl přesouváme i do ní. Agentura funguje již třetím rokem a daří se jí stabilně růst.