Jak mohla vypadat Plzeňská karta?

29. 4. 2015
Autor: Bára Soukupová

Plzeň mění „plzeňskou“. Kromě kontroverze samotné změny karet a rozruchu kolem jejich ceny se primárně řešilo zpracování čerstvého designu. Na začátku roku 2014 jsme byli osloveni, abychom přispěli do výběrového řízení svými návrhy. Jak jsme dopadli? A jaké karty nakonec budeme ukazovat revizorům?

Výměna karet. „Pročpa“ vlastně?

Z jakého důvodu vlastně město přišlo s výměnou karet? Oslovili jsme vedoucí oddělení marketingu PMDP Kateřinu Fránovou, která se k celé situaci včetně volby nové podoby karet ochotně vyjádřila: „Výměna Plzeňských karet byla plánována v souvislosti s přechodem na novou technologii. Chtěli jsme na první pohled odlišit starou a novou Plzeňskou kartu, a zároveň dodržet některé stávající prvky, například logo Plzeňské karty.“

Výměna Plzeňské karty byla oficiálně zahájena 2. února 2015. Všichni „kartou povinní“ si svou stávající průkazku vyměňují dle specifických výrobních čísel.

Zadání

Hned v úvodu jsme od PMDP získali řadu instrukcí. Od samotného začátku jsme věděli, jaké barvy můžeme použít — paleta vycházela z oficiálního vizuálu města Plzně.

Původní provedení Plzeňské karty. Součástí zadání byly i kóty pro umístění děrování.

Museli jsme mít také povědomí o tom, na jaké barvy lze použít EAN kód, aby byl ve finále čitelný. Znali jsme povinné rozmístění hlavních prvků nebo možnosti umístění děrování pro zavěšení karty na šňůrku na krk. Jakmile jsme prostudovali manuál vizuálu nynějšího loga a všech dodaných materiálů, stačilo jen nastartovat naši kreativitu.

Kód EAN musí být na správném pozadí, aby byl čitelný.

Rozjíždíme pořádnou karetní hru

Původně jsme plánovali realizaci dvou až tří návrhů. A jelikož tvořit nás baví, ve výsledku v našem studiu vzniklo celkem osm skic. Z nich jsme podrobně rozpracovali tři vizuály a dva finální nechali zpracovat v tiskárně. Zhotovený vzorek jsme poslali do PMDP. Grafika našich návrhů byla inspirována symboly Plzně, konkrétně její vlajkou a erbem.

Vzniklo celkem osm návrhů.

Finální návrhy z B&M, které se posílaly do PMDP.

Tahají se trumfy. Která bude ta pravá?

Přispělo údajně pět grafiků / grafických studií, přičemž každý oslovený dodal dva a více návrhů nebo jejich modifikaci.

Od paní Fránové jsme se dozvěděli, jak probíhalo samotné výběrové řízení: „Výběru se zúčastnili kolegové napříč společností, kteří volili v několika kolech. Autoři návrhů jim nebyli známi,“ sdělila nám.

Vyjádřila se také k podobě odevzdaných prací: „Byly opravdu nápadité a nebylo snadné najít vítěze. Obdrželi jsme koncepty dvojího charakteru — některé se držely stávající podoby Plzeňské karty, jiné měly spíše volnou ruku. Až v průběhu výběru jsme nastavili, že značku Plzeňské karty nechceme měnit od podlahy, ale udělat jen drobný facelift.“

Inu, jak možná již tušíte… nevyhráli jsme.

Žolík mezi kartami

PMDP si zvolilo svého vítěze. Co rozhodlo? „Hned několik věcí. Hlavně řešení na výšku (odlišení od většiny karet) a také fakt, že na první pohled je to stále naše ‘žlutá’ Plzeňská karta, přitom v novém, moderním kabátě,“ vysvětluje výběr dopravních podniků paní Fránová.

Vítězný návrh a aktuální podoba nové plzeňské karty. Zdroj: plzenskakarta.cz.

Reakce veřejnosti na nový návrh už ale plné nadšení a očekávání nebyly. Dle slov paní Fránové totiž nová grafika karty zcela zanikla vedle řešení otázky její ceny.

Růžovou perspektivou

Co si myslíme o finální podobě? Mirek Věšín, jeden z grafiků našeho týmu, který přiložil ruku k dílu, okomentoval rozhodnutí PMDP následovně: „I když jsme výběrové řízení nevyhráli, stojíme si za vlastními návrhy. Nakonec zvítězila varianta, která podle mě naprosto vybočovala z návrhů a porušovala již předem dané rozložení.“

A co říkáte vy, slušel by vaší peněžence jiný návrh? Nebo jste spokojeni s vítězným kouskem? Nezapomeňte se vyjádřit v komentářích pod článkem.

Výzva pro studia a grafiky: Ostatní návrhy nejsou majetkem PMDP, není možné je proto zveřejňovat. Zúčastnili jste se výběrového řízení? Napište nám na info@b-m.cz a neváhejte se podělit o ukázky své práce.


Sdílejte článek

Tagy

Design

Ostatní

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informováni o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz