Velký přehled trendů pro rok 2024 v grafice a webdesignu

5. 1. 2024
Autor: Jan Beneš

bm_20231212_trendy_2024_1110x693_1_0

Máme tu nový rok a s dalším rokem budou zcela jistě v designu i nové trendy. Než se pustíte do zkoumání novinek, nejdříve si ještě připomeňme, jaké trendy v minulém roce byly v kurzu. Jednomu z nich se podařilo udělat takový rozruch, že během pouhého roku prošel kompletním hype cycle – od naprosté novinky po obracení oči v sloup při každé zmínce. Ano, hádáte správně, AI! A proto si zaslouží reprízu spolu s dalšími styly, které nyní zažívají velkou renesanci.

AI se stala běžnou součástí práce designérů

Určitě jsem netušil, když jsem předpovídal rozmach generovaných obrázků AI, jak moc se tento trend rozvine, jak mnoho modelů pro generování obrázků v roce 2023 vznikne a jak obrovský kvalitativní skok zaznamenají.

Midjourney se stal jedním z nejoblíbenějších a nejpoužívanějších nástrojů pro generování obrázků. A není divu, kvalitativně je opravdu na špici pelotonu. V novém roce bude tento trend jistě pokračovat, ale nepůjde o takový hype, jaký jsme již v minulosti zaznamenali, protože se generování obrázků stalo běžnou součástí práce designérů. Nejvíce se o to postarala právě firma Adobe, kdy po betě naimplementovala do AI generování do Photoshopu.

Nad serifovými písmy už se nikdo nepohoršuje

Co bude určitě pokračovat dále, je nastolená renesance serifových písem. Ale o tom si více povíme a ukážeme dále. 

Kromě AI se dalším hojně využívaným trendem stal (neo)brutalismus a bauhaus, ve kterém v Čechách vzniklo několik skvělých vizuálních stylů. Za všechny si připomeňme například vizuál ankety Český lev. 

a

My jsme ve stylu brutalismu také vytvořili několik prací, z nichž největší byla nová vizuální identita klubu FC Viktoria Plzeň pro sezonu 2023/24.

b

Obsah článku:

Trendy v grafickém designu pro rok 2024

    1. Pixel (art) design
    2. 3D design
    3. Serifová písma
    4. Minimalismus
    5. Signální barvy
    6. Udržitelnost (eco materiály/barvy)
    7. AR (Apple vision pro)
    8. Bento box grid

1. Pixel (art) design

Design založený na tvaru pixelu (čtverci), případně naznačení rozpixelizace obsahu nebo hlavního motivu. Geometrické pojetí, navazující na styl Bauhaus, bude v novém roce často využíváno pro svou modulárnost a návrat k pixel artu, který je pro mnohé dobře známý až nostalgický. V designu bude využíván právě pro své možnosti skládání jednotlivých bloků do libovolných komponent, a tak zaručí modulárnost a dlouhou použitelnost vizuálních stylů, které v něm vzniknou. Vytváření pixel artu může být také výzvou. Práce s omezeným množstvím pixelů a snaha o vyjádření co nejvíce detailů vyžaduje důraz na preciznost a jistou dávku kreativity. Navíc existuje silná komunita nadšenců a tvůrců pixel artu, kteří přispívají k šíření jeho popularity.

1

2

2. 3D design

3D design je tu s námi už mnoho let a jeho využití je opravdu široké. S rostoucím vývojem technologií a softwarem pro 3D modelování se stává tvorba 3D designu přístupnější pro stále širší publikum. Lidé mají možnost vytvářet a pracovat s 3D modely, což dříve bylo vyhrazeno jen pro 3D profesionály. To se s příchodem nástrojů a efektů především v Adobe Illustratoru změnilo a vytvořit 3D design například z textu je otázkou pár minut. 3D design navíc poskytuje umělcům a designérům širokou škálu možností tvorby, kde mohou vytvářet složité modely, animace, vizualizace a efekty. 3D design umožňuje tvůrcům také experimentovat s novými nápady a inovativními koncepty. Tato forma designu poskytuje určitou platformu pro kreativní vyjádření a inovace.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (1)

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post

3. Serifová písma

Jak jsem již psal v úvodu, využití serifových písem se v roce 2023 těšilo velké oblibě. Tento trend bude natolik výrazně pokračovat i v novém roce, až bylo nutností jej znovu připomenout. Serifové písmo je spojeno s tradiční a klasickou typografií a jeho vzhled vychází z historických fontů, což pak ve vizuálu působí důvěryhodně a profesionálně. Serifová písma mohou být navíc podpořena ještě v kombinaci s jinými typy písem, jako jsou bezserifová písma nebo skriptová písma. Tyto kombinace umožňují vytvářet neokoukané a zapamatovatelné designy. Jedním z důležitých důvodů nové oblíbenosti serifových písem je fakt, že mnoho firem rebrandovalo do log a vizuálů s použitím bez-serifových písem, což je sice elegantní, ale celková značka se stala příliš unifikovanou a mohla tak ztrácet svou osobitou tvář. Což je něco, co při tvorbě značky opravdu nechcete. A tak dodejte svým designům osobitý styl použitím nějakého krásného serifového písma.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (4)

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (5)

4. Minimalismus

Další nadčasový styl, který se dlouhodobě těší veliké oblibě. V roce 2024 tomu nebude jinak a jeho vliv bude neustále sílit. Minimalistický design se vyznačuje především jednoduchými formami, čistými liniemi a minimem zdobení. A právě tato jednoduchost umožňuje strhnout pozornost k hlavnímu sdělení nebo poselství. Minimalistický design je v podstatě dost univerzální a tak může být aplikován na různá média, jako jsou webdesign, grafika, móda, architektura nebo interiérový design.

Mnoho lidí nalézá krásu v minimalismu pro čisté linie, uspořádání a jednoduchost. Minimalismus klade důraz na obsah a jeho kvalitu. Když nemáme k dispozici mnoho designových prvků a soustředíme se především na obsah, můžeme ho tak nechat vyniknout. Minimalistický design má tendenci být nadčasový. Protože se zaměřuje na jednoduchost a čistotu, může zůstat trendy i v průběhu času a hned tak nezestárne. V posledních letech získává stále větší popularitu pro svou schopnost jednoduše a efektivně komunikovat s publikem jednoduchým sdělením a dodávat eleganci vizuálním stylům.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (6)

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (7)

5. Signální barvy

V posledních letech je stále obtížnější a obtížnější se vizuálně prosadit v moři mnoha značek a vizuálních stylů. Proto se designéři uchylují k využití výraznějších barev, jako jjsou signální žlutá nebo signální zelená. Signální žlutá je jasná a výrazná barva, která má tendenci přitahovat pozornost. Je to také energická barva, která zaujme na první pohled a pomůže vyniknout konkrétnímu designu. Její vysoký kontrast umožňuje vyniknout v mnoha různých prostředích. Navíc je často spojována s pozitivními emocemi, jako radost, štěstí a energie. Proto její použití dodává designu dojem optimismu a života. Obzvláště v digitálním prostředí má signální žlutá tendenci skvěle vyniknout na obrazovkách různých zařízení, takže se s ní v digitálu dobře pracuje a výslednému designu zvyšuje kontrast a atraktivitu. Což je to, co od výrazného vizuálního stylu požadujeme, aby vynikl a vystoupil z řady.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (8)

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (9)

6. Udržitelnost (eco materiály/barvy)

Téma udržitelnosti je stále aktuální a větší povědomí o klimatických změnách a ochraně životního prostředí vede k rostoucí poptávce po udržitelných produktech. To se samozřejmě odráží i v grafickém designu. Mnoho firem i značek si uvědomuje důležitost udržitelnosti a snaží se přejít na  ekologické a udržitelné materiály. Spotřebitelé se v posledních letech čím dál více zajímají o udržitelnost, a tak preferují produkty a služby, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Grafický design, který zdůrazňuje udržitelnost a využívá přírodní materiály a barvy, tak může přitáhnout a oslovit právě tuto cílovou skupinu. Takže celosvětový trend jednoznačně směřuje k udržitelnějšímu životnímu stylu a podpoře udržitelného rozvoje. To bude i nadále ovlivňovat nejen použití přírodních obalových materiálů, ale také design, který bude v roce 2024 stále častěji zaměřen právě na udržitelnost.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (11)

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (10)

7. AR (Apple vision pro)

Ať už si o nových brýlích Vision Pro pro rozšířenou realitu od společnosti Apple myslíte cokoliv, jedno je jisté – v roce 2024 se zcela jistě dočkáme nových aplikací v rozšířené realitě, grafický design nevyjímaje. Přestože  technologie ještě není v současnosti příliš masově rozšířena, lze očekávat, že právě nové brýle Vision Pro budou hybnou silou, která dokáže tento segment rozhýbat a dostat rozšířenou realitu k více lidem. 3D VR/AR brýle už tu sice jsou i od jiných výrobců, ale předpokládejme, že Apple bude tuto oblast masivně podporovat pro pracovní využití. Konkurenti se do současnosti soustředili především na využití pro zábavní průmysl, ne na skutečnou denní práci.

Právě designérům přinesou nové brýle obrovské možnosti díky propojení reálného světa a digitálního obsahu. Otevřou se nám tak zcela nové hranice kreativity. Tato technologie umožní zobrazit naši práci na reálném místě v přesném náhledu, například jako reklamní plakát nebo obří billboard apod. Více se nakonec rozhodne, až budou brýle v prodeji a jak moc budou rozšířeny mezi lidmi. Určitě se najdou mezi designéry nadšenci, stejně tak odpůrci, kteří takovýto způsob tvorby nebudou chtít podporovat ani akceptovat. Až čas ukáže, jakých výsledků budeme schopni dosáhnout. Zatím se můžeme pouze těšit.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (12)

8. Bento box grid

Dalším trendem bude grid založený na bento boxu (v japonštině bentó-bako), což jsou japonské krabičky na jídlo, připravované především na cesty. Bento Box Grid poskytuje jasně strukturovaný a systematický layout, který rozděluje obsah na jednotlivé bloky. Tento přístup usnadňuje organizaci obsahu, ale především jeho pochopitelnou a jednoduchou prezentaci. Zarovnání grafiky do mřížky má velkou výhodu pro snadnou responzibilitu pro různá zařízení a formáty obrazovek, což umožňuje lepší UX na různých zařízeních. V následujícím roce bude Bento Box Grid oblíbeným layoutem, především v digitálním prostředí, protože umožňuje efektivní uspořádání obsahu a dodává designu přehlednost pro uživatele.

Beige Minimalist Photo Collage Instagram Post (13)


Přehled trendů je volně ke stažení přímo zde.


Sdílejte článek

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informováni o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz