Pohledem odborníků: co vše má obsahovat web koordinátora veřejné dopravy? Odpovídají manažeři IDPK a IDOL

5. 9. 2023
Autor: Ivanna Čech

Rostoucí poptávka cestujících po dopravě na výlety, víkendových spojích, cestách mimo dopravní špičku. To vše jsou měnící se potřeby, které musí v posledních letech objednatelé veřejné dopravy reflektovat v jízdních řádech, moderních platebních metodách, aplikacích a tarifech. Kromě tvorby samotných jízdních řádů se koordinátoři navíc musejí popasovat s nelehkým úkolem, a sice efektivním informováním cestující veřejnosti o výlukách, mimořádnostech a dalších aktualitách. Jak jsme tento úkol společně s organizátory dopravy z Plzeňského a Libereckého kraje zvládli?

Integrovaná doprava Plzeňského kraje prošla řadou neskutečných rozvojových projektů během posledních let. Naším úkolem bylo zajistit, aby web IDPK, který jsme vytvořili před 6 lety, neustrnul na mrtvém bodě a šel v tahu veškerých proměn. „Dříve stačilo vygenerovat 600 PDFek a vložit je na web. Rozhodli jsme se tohle změnit a dát lidem čistý web, kam přijdete a nebudete muset nic luštit. A to se nám povedlo,“ říká Mgr. Vojtěch Oliverius, projektový a systémový manažer v POVED s. r. o.

hlavni foto

V roce 2023 informativní web IDPK získal 1. místo v kategorii Cena hejtmana Plzeňského kraje za nejlepší webové stránky zřizované organizace. Odborná porota ocenila zejména jejich přehlednost, snadnou použitelnost a skvělý design.

Funkcionality, které si oblíbila cestující veřejnost nejen v Plzeňském kraji

Kromě responzivního designu přináší nový web IDPK uživatelům řadu funkcionalit specifických pro integrovanou dopravu. „Pro nás bylo vždycky cílem dostat relevantní informace k člověku. To znamená mít automatické prvky a nezadávat informace, například o mimořádnostech a mnohé další, ručně,“ říká Oliverius.

Jízdní řády

Aktuální jízdní řády lze jednoduše vyhledat zadáním výchozí a cílové stanice. Na podstránce je možné dál filtrovat podle dopravního prostředku. Lze volit mezi vlakem, autobusem nebo MHD.

Vyhledávání spojů

Po zadání nástupní a cílové stanice se objeví seznam odjezdů s informacemi o čase, čísle linky, přesné vzdálenosti nebo trase.

Mimořádnosti

Po zaslání podkladů o plánovaných výlukách do Celostátního informačního systému o jízdních řádech se schválené podklady stáhnou a automaticky propíšou na web koordinátora.

 

Kalkulátor jízdného

Tato funkcionalita umožňuje cestujícím zjistit, na kolik je přijde předplatné nebo jednotlivé jízdné. Po vyplnění formuláře se zobrazí ceny jízdného, které lze případně porovnat i s cenou za cestování automobilem.

Spoj na zavolání

Jedná se o spoj nebo o části spoje, které do vybraných zastávek zajíždějí pouze v případě, že si cestující cestu do zastávky objedná.

Archiv změn

Tato funkce poskytuje uživatelům možnost získat přístup k archivovaným jízdním řádům, informacím o odjezdech a dalším provozním údajům za minulá období.

 

Co chystáme dál s IDPK

Pracujeme na e-shopu IDPK, který má sloužit k vyhledání a objednání jízdného. Spuštění e-shopu je naplánováno na konec roku 2023.

Řešení pro IDPK se šíří do dalších krajů

V roce 2019 liberecký organizátor veřejné dopravy Korid zaznamenal kvalitativní informační skok u IDPK. „Vzhledem k tomu, že komunikace, responzivita a technologie jsou dnes na zcela jiné úrovni, jsme chtěli nově postavit web, kde cestující vše zjistí na jednom místě, aniž by web museli opouštět,“ vysvětluje Jan Maxa, vedoucí úseku Tarif IDOL a marketing, proč se rozhodli dát webové prezentaci IDOL nový kabát.

Problém na začátku

Hlavním požadavkem byl plně administrovatelný web, bez závislosti na třetích stranách. KORID potřeboval výrazně inovovat vizuální vzhled webových stránek, sloučit více webů do jednoho a mít jednotné rozhraní pro všechny funkcionality. Spuštění nového webu navíc probíhalo během modernizace systému liberecké dopravy, což mělo zásadní vliv na fungování interního týmu klienta. „Náš starý web neumožňoval téměř žádný rozvoj a přidání funkcionalit specifických pro veřejnou dopravu. Velmi složitá forma aktualizace obsahu nás okrádala o drahocenný čas,“ popisuje Maxa. „Veškeré nadstavby bylo nutné řešit odkazem ven z webu na vzhledově odlišné nebo napodobující weby,“ dodává Maxa.

Požadavky klienta na nové webové řešení

  • odstranění nutnosti opouštět web kvůli jednotlivým funkcionalitám
  • kompletní změna zastaralého designu
  • zjednodušení komplikované údržby webu
  • zefektivnění času stráveného nad editací
  • zajištění responzivity na mobilu
  • zbavení se ručního zadávání dat

Naše řešení

Ve vztahu k integrované dopravě Libereckého kraje se jednalo o zcela nové řešení. Vycházelo však z již existujícího konceptu webu plzeňské dopravy IDPK. „Nejde o pouhou kopii, protože se zohledňuje nezanedbatelný rozdíl koncepčního řešení systémů IDOL a IDPK,“ potvrzuje Maxa. Po důkladné rešerši jsme společně s týmem IDOL vybrali pouze ty prvky, které dávaly smysl pro libereckého organizátora. Bylo nezbytné přijít s customizovaným řešením, které by zohledňovalo historické uspořádání webové stránky IDOLu. Každá změna na webu totiž musela respektovat interní proces uvnitř týmu.

porovnani_stary_web

Hodiny místo dnů

Výsledkem je web s kompletním přístupem ke správě díky redakčnímu systému BM CMS 4. Nejenže umožňuje libovolně měnit jakoukoliv jeho část, ale také držet krok s technologickým vývojem v oblasti dopravy.

  • jednotné rozhraní pro všechny funkcionality (tarifní počítadlo, informace o pohybu vozidel, karta Opuscard atd.) s možností jejich dalšího rozvoje

  • škálovatelný systém umožňuje navazování na rozvojové dopravní projekty bez nutnosti vytvářet nový web

  • plně editovatelné prostředí a možnost automatizace některých informačních nástrojů přináší výhodu flexibilního rozvoje

  • okamžitá úprava drobných detailů šetří čas týmu

Několik rad na závěr

Otázka, kterou jsme položili manažerům s mnohaletými zkušenostmi v oblasti integrace veřejné dopravy, zněla jednoduše: Co byste doporučil jiným organizátorům integrované dopravy, pokud by je čekal podobný projekt?

Cílevědomost. Jasnou strategii. Systémové uvažování. Nenechat se zahnat do kouta jedním neúspěchem. Dále řešit věci koncepčně a držet linii. Inspirovat se bezesporu je třeba, ale ne každou inspiraci ze zahraničí je třeba ihned bez rozmyšlení promítat do vlastního webu.

Mgr. Vojtěch Oliverius

Projektový a systémový manažer 

POVED s. r. o., Plzeňský organizátor veřejné dopravy

Za prvé, vyhnout se kumulaci aktivit. Když už ale dojde k časovému překrytí několika velkých projektů, stanovte priority, osekejte všechny ostatní aktivity na minimum a zabezpečte personální kapacity na přebírání a spuštění webu. Za druhé, věnujte úsilí zapojení interního týmu na samém začátku projektu, navnímejte jejich pohled a vysvětlete, jak konkrétně spuštění nového webu pozmění jejich stávající náplň práce. Za třetí, dobře si připravte zadání, udělejte si anylýzu, co se od změny očekává, vyřešte související náležitosti u třetích stran.

Jan Maxa
Vedoucí úseku Tarif IDOL a marketing

KORID LK, spol. s r.o., Liberecký organizátor veřejné dopravy


Zajímáte se o webové řešení, které dovede držet krok s rozvojovými dopravními projekty?

Chci vědět více


Sdílejte článek

Líbí se vám obsah?

Zadejte svůj e-mail a budete vždy jako první informováni o novém článku.

Máme zkušenosti a znalosti.

Poptejte nás.

Zavolejte
+420 730 871 499

Napište
hello@b-m.cz