Potřebujete vykřesat ze svého týmu to nejlepší a bez otřesu mozku srazit hlavy dohromady natolik efektivně, aby vznikl ojedinělý nápad na logo, kterým si získáte klienta? Vyzkoušejte workshop! Za jedno odpoledne možná zvládnete přijít s myšlenkou, nad kterou by si jeden kreativec lámal hlavu týden. A ještě se u toho pobavíte.
Metoda, kterou vám představíme, má celkem šest kroků a vychází z principu human centered design.
Abyste se do workshopu mohli pustit, je potřeba dodržet následující podmínky:
- Na zadání musí pracovat minimálně dva týmy.
- Je potřeba přesně dodržet časový harmonogram. Když jsou jednotlivé týmy pod stresem, vznikají nejlepší nápady.
Příprava před workshopem
1. Nastiňte klientovi svůj plán
Seznamte klienta s tím, že pořádáte workshop, a ideálně se ho snažte přímo zapojit do samotného procesu. Pokud se nebude chtít zúčastnit, připravte ho na to, že může očekávat váš telefonát a případné otázky.
2. Stanovte si týmy
Ideální počet hlav v jednom týmu se pohybuje kolem 3–5, minimálně by však v jednom týmu měli pracovat aspoň dva lidé. Snažte se zapojit lidi různých profesí (třeba i programátory), protože právě oni vás mohou obohatit o zajímavé postřehy.
Celý workshop by měl vést a moderovat člověk, který komunikuje s klientem, například tedy váš projektový manažer.
3. Nachystejte pomůcky
- Post-it papírky (spousty papírků)
- Tlusté fixy (aby byly vaše postřehy hezky vidět)
- Flipchartový papír (abyste nelepili přímo na zeď)
- Lepenka (abyste flipchartový papír přilepili na zeď :))
- Časovač (nemáte-li stopky, zkuste například tyto)
- Občerstvení (hroznové víno je naprosto ideální)
Poznámka: Síla post-itů je v tom, že je dokážete různě přemisťovat, strukturovat kategorizovat — přesně podle toho, kam zrovna míří tok vašich myšlenek.
Jakmile budete ready, workshop může směle začít.
Workshop
Fáze 1: Zadání
Zadání (15 minut)
Seznamte jednotlivé týmy se zadáním a cílem workshopu, kterým je vznik návrhu nového loga a grafického stylu. Představte klienta, jeho jméno, produkty, cílovou skupinu a zmiňte také konkurenci a konkurenční výhody. Zkrátka vše, co jste o klientovi zjistili. Uveďte také jeho konkrétní přání, například ohledně prvků, které si přeje v logu zachovat.
Fáze 2: Pochopení
Porozumění, diskuze (15 minut)
Každému týmu dejte prostor na dotazy. Otázky, na které neznáte odpověď, si poznamenejte. V další fázi je proberete s klientem v rychlém telefonátu.
Fáze 3: Průzkum
Rešerše, zjišťování informací, ověření informací (30 minut)
Teď už týmy pracují samostatně a na vlastní pěst si prozkoumají klientovu konkurenci nebo prostředí, ve kterém se pohybuje. Je důležité rešerši pojmout skutečně důkladně. Využijte všech kanálů, pátrejte v novinách, časopisech, googlete a najděte běžné zvyky v daném oboru i zvláštnosti, které klienta odlišují od konkurence.
A co poznatek, to jeden záznam na post-it lísteček. Ty se snažte systematicky rozmisťovat a rozdělovat do kategorií, jako např. konkurence, konkurenční výhody, požadavky na logo, produkt a tak dále.
Z průzkumu vzejde určitě spousta dalších otázek. Pokud u sebe tedy nemáte přímo klienta, je čas mu právě teď zavolat a vše s ním probrat.
Fáze 4: Prototypování
Brainstorming (25 minut)
Na základě poznatků nechte ve svojí mysli rozpoutat pořádnou bouři. Začněte vymýšlet asociace a heslovité nápady ke splnění zadání. Nehleďte na kvalitu, ale na kvantitu, a ozdobte další flipchart pořádným množstvím papírků. A čím šílenější nápady, tím lepší.
Napadne vás kniha? Skála? Dům? Větev? Proud? Rodina? Všechny hesla nekompromisně zapište. Zkuste si k jednotlivým myšlenkám na papírcích přimalovat i jednoduché obrázky, lépe se tak zorientujete.
Prioritizování (5 minut)
Před sebou uvidíte příval myšlenek a symbolů a nebude jednoduché vybrat to pravé ořechové. Proto každý člen v týmu dostane možnost rozdat 5 teček (hlasů) a post-it s nejvíce tečkami (hlasy) zvítězí. Měli byste vybrat ten nápad, který podle vás nejlépe bude zapadat do myšlenky nového loga.
Nákresy, tvorba prototypu (30 minut)
Máte vítěznou myšlenku? Dejme tomu, že jste vybrali papírek se slovem kniha. Uvědomte si, proč jste k této asociaci došli, a pusťte se do tvorby náčrtků. Ale pozor, na kreslení máte pouze 30 minut. Nejde o to nakreslit návrh do detailů, ale vytvořit náhled tak, abyste na něm dokázali vysvětlit svou myšlenku.
Fáze 5: Testování
Testování na členech druhé skupiny (15 minut)
V této fázi jde především o doladění konceptu. Z každého týmu vyberte jednoho člověka, který se chopí role testera (klienta) v týmu druhém. Cílem je si nanečisto zkusit obhajobu myšlenek jednotlivých týmů.
Tester může mít všelijaké poznámky a je pak na vás, zda je do konceptu ještě zapracujete. Zároveň se tak zvládnete připravit na to, že podobné dotazy uslyšíte i od samotného klienta.
Fáze 6: Prezentace
Prezentace před ostatními (7,5 minut na prezentaci)
Každý tým nyní připraví prezentaci svého návrhu a snaží se jej obhájit před ostatními. Další týmy mohou mít doplňující dotazy. Jakmile budou odprezentovány všechny koncepty, hlasováním se rozhodne, jaké se další den rozpracují a představí klientovi.
Gratulujeme, výsledek je na světě! Jak se cítíte? Máte dotazy nebo nějaké nápady či postřehy? Neváhejte nám napsat do komentářů.
Potřebujete-li pomoct s novým logem nebo grafickou identitou, můžeme takový workshop připravit i přímo pro vás. Dostanete velmi zajímavé výsledky :-)
PS: za Tip na stopky děkujeme Tiago Gonçalves Nunes z With Company (http://www.with-company.com/), kterého jsme potkali na workshopu od agentury 2Fresh :-)