Jak nepřicházet se zbytečným „dekorem“ v době snížení rozpočtů? Co týmu pomáhá neztrácet fokus u dlouhodobých projektů? Jaká ponaučení si odnášejí v B&M do příštího roku? O umění naslouchat, potřebách klientů a dalším s pink lídrem agentury Jakubem Michlem.
Jmenuj webový projekt z uplynulého roku, který ti utkvěl v paměti.
Jednoznačně sportovní web XX8, který jsme vytvořili na míru pro klienta Sport Invest. Je to designově jiný projekt plný dynamických efektů. Rozhýbaný, který rozhodně zaujme.
Na druhou stranu, občas je možné zaslechnout názor, že webové stránky naprogramované na míru pomalu, ale jistě opouštějí scénu. Jakou budou podle tebe hrát roli v paletě komunikačních nástrojů firem v budoucnu?
Naopak budou vyčnívat oproti běžným webům, které jsou sjednocené podle „krabicových“ šablon. Tvorbu webu na míru nelze ničím nahradit. Samozřejmě se šablonovacími systémy odpadne spousta práce, ale také se přichází o výhody, které nabízejí weby tvořené na míru. Na virtuální realitu náš mozek zatím ještě není připravený. O profily na sociálních sítích lze snadno přijít. Snad jediný komunikační kanál, který dnes firma vlastní, je web.
S jakými nejčastějšími bolestmi se klienti obracejí na tým B&M, když řeší nový web?
Pracujeme pro klienty z nejrůznějších segmentů. Když se na všechny projekty podíváme „shora“, v 95 % případů mají dnes zákazníci tři typy potřeb. Chtějí, aby jejich webová prezentace buď oslnila, nebo aby byla přehledná, nebo přinášela byznys.
Zajímalo by mě, jak v B&M na tyto potřeby reagujete?
Na jedné straně umíme dát tvar celé nové značce, jako se nám to povedlo například u pivovaru Zlatá kráva. Na druhé straně řešíme projekty, u kterých jde kreativa na druhou kolej. Proto jsme si v určitém momentě potřebovali interně vytvořit systém, který by nám pomohl efektivně doručovat maximální hodnotu i u projektů zaměřených na výkon nebo funkčnost. Právě okolo zmiňovaných potřeb jsme vystavěli přístup, který nám pomáhá neztratit směr. Projekty, u kterých je třeba se zaměřit pouze na dojem, řadíme do kategorie „wow“. Zakázkám, kde jde v první řadě o přehlednost a informativnost, interně říkáme „easy“. No a výkonnostní projekty jsme si zaškatulkovali do kategorie „grow“. Rozdíl je potom ve skladbě a fokusu celého týmu.
Když se na všechny projekty podíváme „shora“, v 95 % případů mají dnes zákazníci tři typy potřeb. Chtějí, aby jejich webová prezentace buď oslnila, nebo aby byla přehledná, nebo přinášela byznys.
Na první pohled se může zdát, že se pokoušíte o jakousi standardizaci. Jak dokážete zajistit, aby se z vašich výstupů nevytratila kreativita?
Nevolíme jednoduchou cestu. Náš vnitřní motor nám nedovolí dělat věci stejně. Chceme se posouvat dál s každou novou zakázkou. Každý rok se těšíme na report trendů od Jana Beneše, který sleduje nové směry v grafice a ve webdesignu. My ostatní je promítáme do klientských projektů. Samozřejmě do těch, kde to dává smysl. Pracujeme také s již zmiňovanou skladbou samotného týmu. Do projektů, které mají za cíl vyvolat wow efekt, zapojujeme v první řadě lidi, kteří mají s vymýšlením a tvorbou kreativ zkušenosti. Tým okolo zákazky vždy stavíme tak, abychom dodali to nejlepší.
Podle čeho klient pozná, že u jeho projektu aplikujete jeden z přístupů?
Pro klienta to ve výsledku znamená, že více rozumíme jeho potřebám. Pokud si zákazník objedná web, který má vyvolat wow efekt, bude celý proces primárně o designu, animacích a intenzivnější spolupráci s webdesignéry. V případě takového webu klademe menší důraz na uživatelské testování. Naopak u nemocničních webů, které jsou typickým příkladem easy přístupu, jsou klíčové UIX, content a testování. Musíme se ujistit, že uživatel najde veškeré další informace i ve stresové situaci na pár kliknutí. U „grow“ bude celý průběh projektu postavený na datové analýze, statistikách a celkovém vyladění webu, tak aby návštěvník, který se na web dostane, buď nakoupil, nebo provedl jinou požadovanou akci.
Můžeš uvést konkrétní příklad, kdy aplikace přístupu „grow“ přinesla klientovi prokazatelný úspěch?
Portál Patentoid je typickým „grow“ příkladem. Firma se specializuje na registraci ochranných známek, a to výhradně online. Na jejich webu aplikujeme techniky, které dlouhodobě vedou k lepším konverzím. S firmou spolupracujeme už několik let od doby jejího vzniku. Dnes raketově roste a expanduje do okolních států.
Jaká ponaučení si odnášíš z loňských klientských projektů do roku 2024?
Celá druhá půlka roku 2023 se nesla v duchu hesla „Zpátky ke kořenům“. Měli jsme čas se zastavit a uvědomit si, v čem jsme dobří. Vždycky jsme uměli dodat řemeslně kvalitní design. Na tom jsme vyrostli. Pro mě bylo asi nejzásadnější prozření, že aplikovat jeden stejně široký proces na všechno nejde. A to se snažíme vracet zpátky do týmu.